Już niedługo do szkół i przedszkoli trafią dzieci z mutyzmem wybiórczym. Tak jak inne dzieci doświadczające trudności w różnych obszarach funkcjonowania, powinny otrzymać należytą pomoc, by czas spędzony w placówce mogły wykorzystywać w najbardziej optymalny sposób.
Skuteczna pomoc dzieciom z mutyzmem wybiórczym zależy od wielu czynników. W dużej mierze zależy ona od determinacji i gotowości współpracy pomiędzy rodzicami i nauczycielami.
Podczas konsultacji z rodzicami i nauczycielami wspólnie zastanawiamy się jakie oddziaływania warto zaplanować, by dziecko pokonywało swój lęk. Pracując z rodzicami często rozmawiam o tym, jak oczekiwać profesjonalnej pomocy od nauczycieli i specjalistów pracujących z dzieckiem. Prowadząc szkolenia, uczę członków zespołów placówek, w jaki sposób budować współpracę z rodzicami, jak z nimi rozmawiać, by wspólnie pomóc dziecku. W ten sposób łączę świat rodziców ze światem specjalistów, których współpraca jest niezbędna, by pomóc dziecku.
Aby pomóc dziecku z mutyzmem wybiórczym potrzeba przede wszystkim dobrej woli i zaangażowania. W dobie powszechnego dostępu do informacji, każdy może posiąść wiedzę o tym, jak pracować z dzieckiem przeżywającym silny lęk. Zasób informacji zawartych w szkoleniach i literaturze jest coraz większy i należy z tych źródeł korzystać.
Warto pamiętać, że dla rodzica sięganie po pomoc dla swojego dziecka także może być trudne m. in. dlatego, że nie wie czego może oczekiwać od placówki, sam przeżywa lęk przed spotkaniem z nauczycielem lub dlatego, że nie czuje się wystarczająco silny, by ubiegać się o pomoc, bez której dziecko nie pokona zaburzenia. Często także rodzice wymagają wsparcia w poinstruowaniu jakiej pomocy mogą oczekiwać, jak komunikować nauczycielom trudności dziecka i jak budować z nimi obszar współpracy.
Barbara Ołdakowska- Żyłka
Niniejszy artykuł jest chroniony prawami autorskimi przez Poradnię Terapii Mutyzmu „Mówię!”. Wszelkie prawa zastrzeżone.