2017-04-18
|
|
Gotowość do pomocy |
O Nie ignoruj jego potrzeb. Zaniedbywanie praw i potrzeb dziecka jest niezgodne z zasadami etyki zawodowej. |
|
|
Wsparcie i zrozumienie |
O Powiedz mu, że rozumiesz, jak trudne jest dla niego mówienie i jesteś gotowa/y pomóc mu w pokonywaniu milczenia. |
|
|
Otwartość na bliską, zaufaną relację, opartą na poczuciu bezpieczeństwa |
O Nawiąż z dzieckiem kontakt w bezpiecznym dla niego otoczeniu, np. podczas krótkiej wizyty w domu, która będzie polegać np. na wspólnej, prostej grze. |
ONie stosuj wobec niego trików, sztuczek i forteli. Bardzo łatwo jest stracić zaufanie dziecka, zaś bardzo trudno jest je odbudować. |
|
|
|
Wrażliwość i wyczucie |
ONie wystawiaj go na zbyt duże próby. |
O Powstrzymaj się od zbyt entuzjastycznej reakcji na jego sukcesy. Chwalenie w obecności innych osób może wzmagać napięcie i powodować regres. |
|
|
|
Jak ważne jest dla Ciebie jego poczucie własnej wartości i pewności siebie |
O Daj mu do zrozumienia, że jest ważne poprzez pytanie go o jego zdanie, dawanie przestrzeni do bycia w grupie. |
O Dawaj mu okazje do zaistnienia w grupie. |
|
|
|
Że jest ważnym członkiem grupy |
O Nie pomijaj go w rozmowach z innymi dziećmi, dawaj mu okazję do wyrażania siebie, np. poprzez rysunek, granie na instrumentach muzycznych. |
|
|
|
O Jeśli wciąż milczy, komentuj to, co się dzieje, opowiadaj mu, odzwierciedlaj jego uczucia, pokazuj mu, że jest dla Ciebie ważne, a jego obecność miła. |
|
|
Cierpliwość, poprzez niewywieranie presji na mówienie, która odnosi przeciwny efekt |
O Nie obwiniaj się, jeśli dziecko nie rozmawia z Tobą. Milczenie to objaw choroby, a nie okazywanie niechęci wobec Ciebie. |
|
|
Gotowość do komunikowania się z nim niekoniecznie tylko poprzez mowę |
O Stwarzaj sytuacje, w których dziecko będzie miało możliwość podjęcia decyzji, wyrażenia swojego zdania, dokonania wyboru. |
|
|
Szacunek dla jego trudności |
O Unikaj rozmów na jego temat w jego obecności. Rozmawiaj z rodzicami na osobności. |
|
|
Gotowość na ułatwianie mu komunikacji z Tobą |
O Próbuj nawiązać z nim indywidualny kontakt, w zaciszu, z dala od grupy. |
O Zachęcaj je do kontaktu za pośrednictwem gestów, żartu, prostych gier, wyliczanek… |
|
O Korzystaj z pomocy pośredników (adwokatów), za pośrednictwem których możesz komunikować się z dzieckiem. |
|
O Stosuj stopniowanie trudności w komunikowaniu się:
|
|
|
|
Gotowość na ułatwianie mu komunikacji z innymi dziećmi |
O Stale poszerzaj krąg osób, w towarzystwie których dziecko czuje się gotowe mówić. |
OWspieraj je podczas przerw lub np. zmian sali, czy rozkładu dnia, kiedy może się czuć szczególnie zagubione. |
|
|
|
Gotowość na ułatwianie mu zaspokajania potrzeb fizjologicznych |
O Zwróć uwagę, czy je, pije, odwiedza toaletę podczas pobytu w przedszkolu/szkole. |
|
|
Pomoc w obniżaniu poziomu lęku |
O Wykorzystuj relaksacyjne techniki pracy. |
O Wprowadź elementy rutyny, przewidywalny plan dnia, stały system pracy. |
|
|
|
Swoją otwartość na spontaniczność, rozluźnienie |
OZachęcaj do spontaniczności poprzez ćwiczenia fizyczne, swobodną ekspresję, prace manualne. |
O Staraj się rozluźnić atmosferę pracy, żartuj, wykorzystuj swoje poczucie humoru. |
|
OUnikaj nacisku na perfekcyjne wykonywanie zadań. Dziecko potrzebuje pewności, że popełnianie błędów nie musi wiązać się z negatywną oceną (np. poproś o wykonanie jak najbrzydszej pracy). |
|
O Angażuj dziecko w zadania, które można wykonać na wiele równie dobrych sposobów, w których nie istnieje jedna, właściwa odpowiedź. |
Tagi: mutyzm wybiórczy, pomoc, zalecenia, porady