2015-01-26
Bardzo dziękuję za liczne telefony, które otrzymałam po opublikowaniu poprzedniego artykułu. Cieszę się, że okazał się on pomocny w poszukiwaniu pomocy dla dzieci z mutyzmem wybiórczym.
Kontynuując temat sytuacji dziecka z mutyzmem selektywnym w systemie oświaty, przedstawiam Państwu przykładowy Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (tzw. IPET), który jest realizowany przez zespół w małej, wiejskiej szkółce. Stworzenie IPETu dla dziecka jest bardzo ważnym dokumentem, który pozwala zapewnić mu takie warunki rozwoju i oddziaływania w placówce, aby jak najskuteczniej pokonywał mutyzm wybiórczy. Opisany chłopiec znajduje się pod opieką konsultacyjną Poradni Terapii Mutyzmu "Mówię". Jego sukcesy są następstwem intensywnych starań rodziców o egzekwowanie zaleceń specjalistów, które zostały zawarte w poniższym dokumencie. Dzięki temu, chłopiec jest objęty wielokierunkową pomocą, niezbędną do pokonywania mutyzmu wybiórczego. |
INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO - TERAPEUTYCZNY
1. Podstawowe informacje
Imię i nazwisko: Krzysztof Zalewski
Data urodzenia: 11.03.2006
Etap edukacji: pierwszy
Podstawa objęcia kształceniem specjalnym: Orzeczenie nr 5/12/14 o potrzebie kształcenia specjalnego z dnia 10.06.2014
Wychowawca: Joanna Kowalska
2. Rozpoznanie wynikające z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Krzysztofa Zalewskiego na czas I etapu edukacyjnego z uwagi na zaburzenia komunikacji językowej.
3. Charakterystyka psychopedagogiczna ucznia
Krzysztof Zalewski jest cichym i spokojnym uczniem. Sam z własnej inicjatywy nie nawiązuje kontaktów z rówieśnikami. Jest dzieckiem wrażliwym z tendencją do nieśmiałości, lękliwości i zahamowań. W trudnych i nowych sytuacjach zamyka się i wycofuje. Łatwo go urazić, zniechęcić, jest niepewny swoich możliwości. Krzysztof Zalewski nie wypowiada się na forum klasy. W kontaktach indywidualnych z nauczycielami udziela odpowiedzi pełnymi zdaniami, czyta teksty, sygnalizuje swoje potrzeby.
Ogólna sprawność intelektualna Krzysztofa jest odpowiednia do wieku. Uczeń posiada bogaty zasób słownictw i wiadomości. Nie ma trudności z porównywaniem, uogólnianiem i klasyfikowaniem. Prezentuje dobry poziom myślenia przyczynowo-skutkowego. Procesy uwagi, percepcji i pamięci są na wysokim poziomie. Osiągnięcia edukacyjne Krzysztofa są na bardzo dobrym i dobrym poziomie. Nowy tekst czyta płynnie, ze zrozumieniem, we właściwym tempie. Biegle dodaje i odejmuje w poznanym zakresie. Przeważnie samodzielnie rozwiązuje zadania tekstowe. Krzysztof chętnie wykonuje prace plastyczne i śpiewa w grupie. Posiada dużą wiedzę o świecie zwierząt. Nie lubi zajęć ruchowych z elementem rywalizacji i ćwiczeń z użyciem piłki.
Mocne strony ucznia:
1. Ma bardzo dobrą technikę czytania, rozumie samodzielnie przeczytany tekst.
2. Prezentuje bogaty zasób słownictwa i chętnie czyta książki.
3. Wypowiedzi pisemne buduje prawidłowo pod względem formy, kaligrafii i ortografii.
4. Stosuje wiadomości matematyczne w praktyce.
5. Przerwy międzylekcyjne coraz częściej spędza wspólnie z koleżankami.
6. Krzysztof nie ma kłopotu z sygnalizowaniem swoich potrzeb nauczycielowi.
Słabe strony ucznia:
1. Nie wypowiada się na forum klasy podczas zajęć lekcyjnych.
2. Zaburzone relacje społeczne z rówieśnikami.
3. Zbyt wysoka lękliwość i zamykanie się na sytuacje nowe.
4. Wysoka absencja szkolna.
4. Cel główny programu
Wypowiadanie się ucznia na forum klasy i nawiązywanie kontaktów społecznych.
Cele terapeutyczne:
1. Wspomaganie rozwoju społecznego i emocjonalnego.
2. Kształtowanie umiejętności komunikowania i współżycia w grupie.
3. Wzmocnienie wiary we własne możliwości.
4. Włączenie w życie klasy.
5. Przygotowanie do funkcjonowania w życiu społecznym, samodzielne, dobre radzenie sobie z napotkanymi trudnościami.
5. Dostosowanie wymagań w tym procedury osiągania celów
Wymagania edukacyjne dostosowano do potrzeb i możliwości ucznia w zakresie realizacji programów nauczania.
Wskazania ogólne:
Środowisko fizyczne |
Krzysztof powinien czuć się bezpiecznie, mieć możliwość zajęcia takiego miejsca w klasie, które umożliwi mu łatwy kontakt z nauczycielem. Wskazane jest, by: wybrał sobie osobę, z którą chce siedzieć; poruszał się po szkole z nauczycielem lub kolegą. |
Pomoce dydaktyczne |
Karty pracy, modele, plansze, uproszczone mapki, schematy, eksponaty, ilustracje, nagrania, klocki, książki, itp. |
Organizacja pracy na lekcji |
W pracy z uczniem pomocne mogą się okazać: nieforsujące ćwiczenia fizyczne, oddechowe, relaksacja, metoda P. Dennisona, metoda Ruchu Rozwijającego, metoda Weroniki Sherborne. |
Motywowanie do pracy |
Należy doceniać wysiłki Krzysztof, dowartościowywać go oraz pomagać w budowaniu własnej wartości. Istotne jest również o dbanie o dobrą atmosferę, redukowanie napięć, uruchamianie zablokowanych emocji poprzez śmiech i mądre stosowanie humoru. |
Egzekwowanie wiedzy i umiejętności |
Nie należy zmuszać do wypowiedzi ustnych. Podkreślać i doceniać na forum klasy poprawność wykonania prac pisemnych i plastycznych. |
Ocenianie |
Oceniania zgodne z WSO PSO obowiązującymi w szkole z uwzględnieniem specyfiki mutyzmu wybiórczego. Wypowiedzi ustne uczennicy oceniane są na zajęciach rewalidacyjnych i podczas indywidualnych kontaktów nauczyciela z uczniem. |
6. Przewidywane w czasie osiągnięcia, zgodne z celami
Uczeń:
1. Pokona lęk przed wypowiadaniem się na forum klasy.
2. Będzie nawiązywał relacje społeczne z rówieśnikami.
3. Uwierzy w swoje możliwości i dostrzeże swoje mocne strony.
4. Będzie chciał uczestniczyć w życiu klasy.
7. Zajęcia, którymi objęty będzie uczeń
Rodzaj zajęć |
Wymiar godzin |
Prowadzący |
Miejsce realizacji |
Zajęcia rewalidacyjne |
2 godz. w tygodniu |
Anna Lewandowska |
Szkoła Podstawowa w Nowej Wsi |
Kółko matematyczne |
1 godz. w tygodniu |
Maria Rosowska |
Szkoła Podstawowa w Nowej Wsi |
Zajęcia świetlicowe |
Codziennie przed i po zajęciach |
Kalina Szymańska |
Szkoła Podstawowa w Nowej Wsi |
Konsultacje z pedagogiem szkolnym |
W miarę potrzeb |
Zuzanna Bielińska |
Szkoła Podstawowa w Nowej Wsi |
Konsultacje z psychologiem szkolnym |
Według ustaleń rodziców dziecka |
Sylwia Wolska |
Szkoła Podstawowa w Nowej Wsi |
Terapia w poradni psychologiczno-pedagogicznej |
Według ustaleń rodziców dziecka |
Paulina Lipska |
PPP w Krakowie |
8. Zakres współpracy z rodzicami
Konsultacje indywidualne i telefoniczne z nauczycielami i specjalistami pracującymi z uczniem w szkole.
Rodzice mogą dostarczać nagrania wypowiedzi ustnych Krzysztofa, jeżeli wraz z dzieckiem wyrażają zgodę na prezentowanie ich na forum klasy.
9. Sposób ewaluacji programu
Ewaluacja polegać będzie na sporządzeniu notatki, w której zawarta będzie informacja o osiągnięciach ucznia w zakresie komunikacji językowej oraz o funkcjonowaniu Krzysztofa w środowisku rówieśniczym.
Skład zespołu opracowującego program:
1. Elżbieta Szyszko
2. Sylwia Wolska
3. Zuzanna Bielińska
4. Joanna Kowalska
Podpis Rodzica/Opiekuna prawnego
.........................................................
Dyrektor
..........................................................
Tagi: IPET, dziecko z mutyzmem w szkole, leczenie mutyzmy wybiórczego