Budowanie pomostów w terapii mutyzmu wybiórczego to łączenie dwóch światów, w których funkcjonuje dziecko: bezpiecznego rodzinnego oraz zewnętrznego, który budzi obawy i lęk. Mutyzm wybiórczy to zaburzenie lękowe, które dotyczy nie tylko dziecka, ale także bardzo często całej rodziny. W mutyzmie wybiórczym boi się dziecko, ale może bać się również rodzic, czy nauczyciel. Aby pomóc im wszystkim, swoją rolę musi odegrać specjalista, który zniweluje poziom lęku i stworzy podwaliny do dalszej terapii.
Dziecko z mutyzmem wybiórczym ma niejako dwie tożsamości: jedną prawdziwą nie naznaczoną lękiem oraz drugą, która sprawia, że milczy i zamyka się w sobie. Zalecając łączenie obu światów celem terapeutycznym jest doprowadzenie do tego, by dziecko identyfikowało się tylko ze swoją prawdziwą, nielękową tożsamością. By mogło uczestniczyć w życiu społecznym tak samo swobodnie i spontanicznie, jak robi to w domowym zaciszu.
Budowanie pomostów wymaga współpracy rodziców i terapeuty, którzy wspólnie szukają możliwości otwarcia bezpiecznego świata dziecka na nowe osoby i doświadczenia. W tym przypadku rodzina jest podstawą pomocy – filarem pomostu pomiędzy bezpieczną strefą komfortu, a światem zewnętrznym.
Na bazie modelowania zachowania pozbawionego lęku dziecko zaczyna uczestniczyć w środowisku pozarodzinnym w taki sam sposób, jak dotychczas u boku najbliższych. Rodzice budując pomost, zyskują przyjaciół, otwierają się na świat, co pomaga też dzieciom. Pomost jest narzędziem poczucia bezpieczeństwa, a poczucie bezpieczeństwa jest podstawą do poszerzania kręgu osób, do których dziecko mówi.
W budowanie pomostów mogą być zaangażowani także nauczyciele, którzy mogą budować pomost pomiędzy domem a placówką edukacyjną, np. poprzez odwiedziny dziecka w jego domu lub wspieranie w angażowaniu się dziecka w kontakty z rówieśnikami. Znalezienie na terenie szkoły lub przedszkola osoby, którą dziecko obdarzy zaufaniem, która będzie mogła być dla niego wsparciem spowoduje wybudowanie pomostu pomiędzy dwoma światami.
Pomosty pomagają dzieciom z mutyzmem wybiórczym funkcjonować zgodnie ze swoją prawdziwą tożsamością, nie narzuconą przez zaburzenie.
Niniejszy artykuł jest chroniony prawami autorskimi przez Poradnię Terapii Mutyzmu „Mówię!”. Wszelkie prawa zastrzeżone.